جنس های پنیه دانه
نوشته شده توسط : علی پور

جنس
های پنیه دانه: 1-
طعام تخم پنبه cottonseed feed نوعی غذا دام و طیور مرکب از کنجاله پنبه دانه( پس از استخراج قسمت عمده روغن از دانه های روغنی ، تفاله ما‌نده کنجاله خوانده می شود ، برای تغذیه دام استعمال می شود) و پوست پنبه دانه . این طعام کمتر از 36% پروتئین خام دارد ، البته میزان پروتئین نپخته آن نباید از 22% کمتر باشد .

پرس پلت
2-
آرد پنبه دانه cottonseed flour نوعی فرآورده غذایی که از تخم پنبه منزه شده از الیاف و پوست کنده ( بدون لینتر ) بدست می آید . تخم پنبه به طور نازک غلتک زده می شود و برای بازه زمانی 5/1 ساعت در 225 رتبه فارنهایت پخته می شود . با این فعالیت موقعیت پلاستیکی پیدا می نماید و خارج کردن روغن از آن آسانتر می شود . کنجاله پرس شده سرد می شود و آن را گذشته از آرد کردن با آسیاب چکشی به برهه زمانی 30 روز ذخیره می کنند ، سپس آرد از یک الک شماره 200 عبور داده می شود . این فرآورده رنگ شفاف ، مزه آجیلی دارد و حاوی 5/57 % پروتئین خام می باشد .
3-
پوست پنبه دانه cottonseed hull پوسته فرنگی تخم پنبه مد لحاظ میباشد .28% پنبه دانه پس از فرآوری ،پوست دانه تشکیل می دهد . گزیده از پس مانده حاصل از روغن کشی از تخم پنبه است،که از آن در تغذیه دام استفاده می شود . امکان هضم پروتئین پوسته فراوان قلیل و مجموع مواد غذایی آن 7/43 % میباشد . این غذا را باخوراک های بی نیاز از پروتئین مانند کنجاله پنبه دانه به دام ها تغذیه می نمایند .
4-
کنجاله تخم پنبه cottonseed meal جهت
انتخاب اندازه هر ماده غذایی در جیره دام و طیور می بایست به این نکات دقت داشت که : 1- ماده غذایی اقتصادی و بهداشتی باشد .
2- تمام نیازهای حتمی را تامین کند .
یکی از مواد غذایی زمینه مصرف در رشد دام و طیور ، کنجاله پنبه دانه هست که پس از کنجاله سویا و ذرت ، می بضاعت گفت بیشترین اهمیت را داراست و فاکتورهای فوق را در بر می گیرد به این ترتیب ضروری میباشد شناختی بر چک مواد مغذی و دیگر مشخصات آن داشت . بیشترین اهمیت کنجاله پنبه دانه مربوط به پروتئین آن می گردد اما به یاور پروتئین مواد ترکیبات دیگری نیز در آن وجود دارد .
طعام تخم پنبه معمولا به عنوان محصولی با 41% پروتئین شناخته می شود اما به صورت کنجاله با 35% پروتئین قابل دسترسی می‌باشد . طعام (کنجاله) تخم پنبه از حیث درصد پروتئین دوچندان بالا بوده که با کشیدن روغن از تخم پنبه بدست می آید .
دو منش متفاوت برای روغن کشی وجود دارااست که میزان روغن ما‌نده در کنجاله فرق می نماید . میزان روغن باقی‌مانده در کنجاله تعیین کننده اندازه انرژی آن میباشد . کنجاله تخم پنبه لذیذ بوده و استفاده ازآن جهت جیره غذایی روزمره احشام همگانی هست .با داشتن حدود 1% فسفر و 80-70 % مواد غذایی طعام (کنجاله) تخم پنبه، منشاء پروتئین خوب برای طیف وسیعی از احشام می باشد .
خوراک را میتوان به شکل گلوله ای ( پلت) با اندازه های گوناگون برای کاربرد های مختلف (1/4", 3/8",1/2", 3/4" , 7/8") هم فرآوری کرد .
کنجاله تخم پنبه دارنده ماده گوسیپول می باشد که ماده ای سمی میباشد . ولی در وضعیت عادی حتی لبریز شیر ترین گاوها نیز باندازه ای کنجاله تخم پنبه مصرف نمی کنند تا این مورد باعث مسمومیت آنان شود .
کنجاله تخم پنبه هم می تواند بعنوان 1- جیره غیر وابسته غذایی و 2- کامل کننده غذایی پروتئینه با ترکیب سایر غلات مصرف شود . و3- می تواند جایگزین کنجاله سویا در تمامی جیره غذایی گردد .
نوعی خوراک دام پروتئینی دارای شهرت می باشد که از آسیاب کردن تخم پنبه که قسمت اعظم روغن آن استخراج شده باشد ، بدست می آید . رویکرد تازه استخراج روغن از دانه گیاهان، به نحوه شیمیایی و با به کار گیری از حلال های خاصی می باشد . این روش، مال بیشتری ساخت می کند، با صرفه تر است و سرعت بالا تر هم انجام می پذیرد . روشی دیگر برای استخراج روغن از دانه گیاهان، سوای استفاده از حلال رخ می گیرد و به استخراج فیزیکی مشهور میباشد . در این رویه روغن را با روش های مکانیکی فشردن، استخراج می کنند . از این راه و روش معمولاً برای تنظیم روغن های خوراکی به کارگیری می شود .
اگر روغن کشی تخم پنبه به رویکرد حلال انجام شود کنجاله تخم پنبه حاصل حدود 41 % پروتئین نپخته خواهد داشت و در‌صورتی‌که روغن کشی به روش مکانیکی صورت گیرد کنجاله حاصل حدود 36% پروتئین خام خواهد داشت . طبق استاندارد سازمان تغذیه دام ایالات متحده مقدار پروتئین مانده با راه فرآوری فشاری نباید کمتر از 36% باشد .
مواد خوراکی باید به طور مداوم زمینه آنالیز قرار گیرند تا از ثبات ترکیبات آنها و همینطور عدم آلودگی آن‌ها اطمینان حاصل شود .
مقایسه
کنجاله پنبه دانه با کنجاله سویا: 1- میزان کمتری پروتئین و مقدار بیشتری فیبر دارد . که بالا بودن مقدار فیبر آن موجب تحت وارد شدن تراز انرژی قابل متابولیسم می گردد .
2- میزان بخش اعظمی از اسیدهای آمینه ضروری در کنجاله تخم پنبه کمتر از کنجاله سویا می باشد و قابلیت استفاده آنها برای طیور پایین خیس هست .
3- در دانه پنبه رنگدانه ای به نام گوسیپول وجود دارااست که تاثیرات سوئی بر پرورش ، تولید مانند و رنگ زرده تخم مرغ داراست .
*گوسیپول
Gossypol: برخی از غلات و منابع پروتئین گیاهی دارای سموم طبیعی هستند که می توانند در سعی حیوان مصرف کننده موثر باشد . گوسیپول یک عدد از موادتشکیل دهنده بازدارنده و در راستی به عنوان ماده سمی برای حیوان ها تک معده ای محسوب میگرددکه در رنگدانه های برخی از منابع گیاهی از پاراگراف مغز تخم پنبه پراکنده و ذخیره گردیده می باشد . دست کم 15 نوع از این رنگدانه در روغن استخراج شده و یا این که در کنجاله پنبه دانه شناسای شدهاند ، لکن مهمترین آن ها دارای فرمول شیمیایی میباشد که برای اولی توشه به وسیله دانشمند انگلیسی لانگمور به سال 1886 از بقایای حاصل از روغن پنبه دانه در تصفیه با قلیا انقطاع شوید . و در سال 1898 مارچلیوسکی آن را به حالت جامد خالص و رنگ زرد رنگ تهیه نمود و بدین نام خوانده شد .





:: برچسب‌ها: پرس پلت ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: